Russian Media Group
Ousts Chief Executive

Removal Follows Criticism
By Putin About Coverage
Of October Hostage Crisis

By Guy CHAZAN

MOSCOW —American financier Boris
Jordan has been sacked as head of a
state-controlled Russian media conglom-
erate, in a move that could signal a Krem-
lin crackdown on the press in the run-up
to elections later this year.

Gazprom-Media, a subsidiary of OAO
Gazprom that manages the gas monopo-
ly’s media assets, fired Mr. Jordan as its
chief executive at a board meeting last
week. He will stay on as director-general
of NTV, Gazprom-Media’s flagship televi-

sion channel, though he said he expects

to be fired from that post, too.

Mr. Jordan’s position had been in
doubt since President Vladimir Putin pub-
licly criticized NTV for its coverage of Oc-
tober’s hostage crisis, when Chechen gun-
men seized 800 people in a Moscow theater.
Nearly 130 of the hostages died, most from
the effects of knockout gas pumped into
the theater before it was stormed by Rus-
sian special forces. .

At a Kremlin meeting with media

executives during November, to which\

Mr. Jordan wasn’t invited, Mr. Putin
implicitly accused NTV of endangering
the hostages’ lives by broadcasting live
footage of the assault, a charge the
channel denied. Mr. Putin accused un-
named foreigners of using “the blood of
Russian citizens” to boost their rat-
ings—a remark widely perceived as a
swipe at Mr. Jordan and one of NTV’s
top presenters, Savik Shuster, who is a
Canadian citizen. ‘

A spokesman for the U.S. State De-
partment, Richard Boucher, said the U.S.
would be “very much concerned” if the
change of management at NTV presaged
a change in its editorial independence.
He said reports that the government had
influenced Mr. Jordan’s dismissal would,
if true, “constitute a serious blow to Rus-
sia’s independent media.”

Once the only national TV network

not owned or controlled by the state,
NTV has long been considered a bell-
wether for press freedom in Russia.

Its previous owner, media tycoon
Viadimir Gusinsky, was detained briefty
on fraud charges in 2000, shortly after
Mr. Putin became president. He later
went into exile, and in April 2001 state-
run Gazprom seized control of NTV and
Mr. Gusinsky’s other media holdings in a

,beardroom coup.

A former investment banker of Rus-
sian-émigré stock, the American-born
Mr. Jordan was vilified by liberals when
he took the job of NTV’s new director-gen-
eral after the Gazprom takeover. Dozens
of correspondents left the channel rather
than work with him.

But he has won praise for turning.
around the channel’s finances and mak-
ing good on a promise to preserve its.

: editorial indepen-
~dence. NTV has re-
tained its hard-hit-
ting reputation, .
with recent reports
focusing on corrup-
tion and brutality
in the Russian
army and a nation-
wide energy crisis
that has left many
freezing in their
homes.
Gazprom-Me-
dia’s new chief, Al-
exander Dybal, said
Mr. Jordan was dismissed due to differ-
ences over “corporate management and
business-development strategy.”

But Mr. Jordan suggested his removal
was part of a Kremlin plan to impese
tighter control on the media as Russia
gears up for parliamentary and presiden-
tial elections.

“One can only speculate that there is
an election coming up at the end of the
year and NTV takes a very independent
position on these things,” he said.

Liberal lawmakers agreed that Mr.
Jordan’s sacking smacked of censorship.
“People in the government think the best
way to solve a problem is to stop anyone
reporting it,” said parliamentary deputy
Irina Khakamada.

Boris Jordan



